5 Tokoh Politik Penerus Negara Malaysia

BLoG kiTa – Pemilihan umum Malaysia memang sudah berakhir dan menyisakan kemenangan untuk rezim Barisan Nasional serta kesedihan bagi pihak oposisi. Lagi-lagi mereka gagal merebut kekuasaan meski rakyat sebenarnya menginginkan perubahan.

Dilansir dari situs themalaysianinsider, dinasti atau turunan memiliki jalur perjuangan politik sama terjadi di pelbagai negara, begitu pula di Malaysia.

 
Setidaknya ada lima tokoh yang meneruskan perjuangan masa lalu orang tua mereka berkarir di politik, bahkan ketertarikan itu juga menular pada keluarga bukan sedarah. Siapa saja tokoh politik Malaysia meneruskan tampuk politik dari kekuasaan sebelumnya? Berikut ulasannya.
1. Najib Razak
BLoG kiTa – Keberuntungan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak ternyata turun dari ayahnya mantan Perdana Menteri Abdul Razak Hussein memerintah 1970-1976, Jika sang ayah hanya memerintah selama satu periode, Najib bakal kembali memimpin Malaysia untuk lima tahun ke depan.

2. Nurul Izzah

BLoG kiTa – Nurul Izzah putri sulung Anwar Ibrahim ini mungkin paling tersohor dibanding dinasti lain dalam politik Malaysia. 
 
Bukan hanya anak oposisi, namun suara lantangnya mirip sang ayah, dan keberaniannya dalam berpolitik patut diacungi jempol meski dia perempuan. 
 
Di Malaysia masih jarang kaum hawa berada di ranah ini.
Dia masih bertahan menjadi anggota parlemen Malaysia dan berjanji menjadi penerus ayahnya berkarir di politik.
3. Mukhriz Mahathir
BLoG kiTa – Mukhriz Muhammad merupakan anak ketiga dari pasangan mantan Perdana Menteri Mahathir Muhammad dan Siti Hasmah. Dia pernah menjabat menjadi wakil menteri perindustrian dan perdagangan.

Setelah Barisan Nasional menang, Mukhriz menjabat sebagai Gubernur Negara Bagian Kedah.

Dia tergabung dalam Organisasi Bangsa Melayu Bersatu (UMNO).
4. Hishamudin Hussein
BLoG kiTa – Hishamudin Hussein kini menjabat menjadi menteri dalam negeri. Darah politiknya mengalir dari sang ayah mantan Perdana Menteri Hussein Onn Najib memerintah sebelum Abdul Razak, bapak Najib Razak berkuasa, Lelaki kelahiran Ibu Kota Kuala Lumpur, 5 Agustus 1961 bergabung dengan Organisasi Bangsa Melayu Bersatu (UMNO).
5. Khairy Jamaluddin
BLoG kiTa – Dinasti atau keturunan politik bukan hanya terjadi pada keluarga sedarah. Menantu mantan Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi, Khairy Jamaluddin, kini menjadi anggota parlemen.

Lelaki ini masih sangat muda. Dia kelahiran Ibu Kota Kuwait City, Kuwait, 10 Januari 1976. 

Dia selalu dituding kurang pengalaman dalam politik dan hanya menggunakan nama besar Badawi.